Presentation av Matilda

Ja, jag är då 'den andra' av oss två. Jag är också en 97, alltså 14 år :)
Min ridhistoria började 'på riktigt' när jag var 4, då jag red på Elinehills ridlekis, jag red där till jag var 6. Sen hade jag ett uppbehåll på två år. Sedan började jag på en ridskola som heter Trelleborgs ryttarförening (TRF).

privatstallet
gräsbanan
paddocken
stranden jätte nära stallet
sidan av lilla ridhuset (finns ett stort också)
Inte mina bilder!

Efter denna sommaren fick TRF en ny ägare och det blev bättre enligt mig då, men detta betydde att alla ridskoleponnyerna blev sålda förutom 3 ponnys. Space, Spice-Girl & Winetou.
Här är i alla fall lite bilder på olika hästar jag har ridit: (OBS. gamla bilder)


beauty


fox


ponkie


spice-girl

M
en nu när det finns andra ridskolehästar han man ju fått nya favoriter, mer Winnetou och s-g var ändå favoriter innan.
Jag har då ridit på denna ridskolan sen jag var åtta alltså i 6 år och den är bara bäst ;)

Men för fyra år sen, när jag var 10/11 , en vår frågade min pappas arbetskamrat om jag ville komma och rida hos henne. Hon hade då 8 hästar, 3 shettisar och 3 stora hästar.

Såklart ville jag det och jag fick rida en shettis som hette Majsan, en riktig liten buse men riiktigt gullig.



Jag red barbacka i hagen, det gick bra men en annan vuxen som var där hos hästarna också hade stått vid grinden gick därifrån och Majsan såg då sin chans att sticka. Så med mig på ryggen stack hon iväg i full galopp och tvärstannade framför grinden som såklart var stängd.
Så där låg jag brevid henne gråtandes. ;)




Men fast den dåliga starten var det en start på en underbar vänskap mellan häst och ryttare, hon var min favorit ända tills en annan häst kom till stallet en vinter -09 (?) hon heter Zambina.

Ett riktigt charmtroll. Hon skulle slaktas men vi tog henne till stallet istället och tur var det för jag föll pladask för henne. Jag började rida henne istället och såklart saknade jag tiderna med majsan men zabbe var mycket mer som en stor häst, snäll & lydig. Majsan hade då blivit envis och vägrade göra som man sa.

Jag red Zabbe mycket och sommaren 2010 skulle jag och Jonnah (som rider där också) passa hästarna under en vecka då karin (hon äger hästarna) skulle iväg på semester. Vi hade planerat massa roligt som låmga uteritter och allt. Vi skulle en dag under denna veckan rida ut, jag på Zabbe och Jonnah på en av de stora hästarna, Skorpan. Men Zabbe vägrade gå, hon som alltid hade varit villig till att göra allt som man sa åt henne att göra. (En riktig drömhäst).







Men nu ville inte Zabbe detta, vi blev lite oroliga för att zabbe bettede sig som hon gjorde. Vi tog in henne i hagen igen, och märkte då att hon haltade lite tror jag. Ja, då förstod vi att hon hade fått fång IGEN. Såklart förstörde detta allt som vi hade planerat och jag blev rätt besviken såklart. Men det blev bara till att jag fick rida Majsan istället, men vi kunde inte göra samma saker som vi hade planerat för Majsan var ju inte i den konditionen som zambina var i.

Jag tror det var här jag red zabbe mindre och mindre. Jag hade innan jag gick över till zabbe ridit en häst som heter Skorpan, som då Jonnah red mest.


Jag började rida henne mer och mer efter att zabbe blev sjuk. Hennes hela namn är Skorpio Marielle och var tränad till att gå på travet (hon är alltså en travare, ja). Hon är ett Svensktvarmblodssto som är runt 20 år. Men beter sig som om hon är 5. ;) En maxad D-ponny/stor häst. Alltså hon är pigg, snabb, lite het men helt j*vla underbar!

I början när jag red henne gick det bara nerför med henne. Hon var för stor, stark, pigg för mig då. Jag klarade inte henne helt enkelt, när vi red ut drog hon iväg och jag kunde inte hålla henne. Tillslut var jag lite rädd för att rida ut på henne och jag red nästan bara i hagen. Men sen blev det sommar och då åker dem ner på bete i en riiiiiiiiiktigt stor hage som är perfa att rida i.

Det blev bättre och efter det så var hon bara underbar, alltså jag klarar henne idag så ni inte tror ngt annat ;)
Men nu är hon som om hon är min och Jonnahs, vi gör allt med henne, rider till havet, rider ut, rider vanligt och ja allt. Hon är helt underbar som ridhäst!♥















Så ja, det är väl de hästarna jag har ridit som är mina 'sköthästar' eller vad man ska säga. Men i detta stallet står då andra hästar, nu är där 10 hästar som vi lixom hjälps åt att sköta om.
IVAR:


POLLY:


PETTER: (som jag även 'ridit in' och ridit lite grann)





WIMMAN:


IBIZA:


KNUTTE/KNUT:


EMIL:


jag orkar inte skriva om varje häst men ni ser nog vem som är shettis eller stor häst ;)
den sista, emil är faktiskt minishettis men de andra shettisar :)

det var väl allt av mig, mer info kommer kanske en annan dag, men nu orkar jag inte skriva mer för mitt finger är stukat, -.- pågrund av bushästen MAJSAN! ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka för att komma ihåg dig

E-postadress: (publiceras ej för andra)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu